Ga naar de inhoud

Duurzame relatiegeschenken: waarom en hoe je ze kunt gebruiken als bedrijf

Duurzaamheid is binnen de gehele maatschappij een hot item. Een bedrijf dat op dit moment nog niet duurzaam onderneemt, is eigenlijk niet meer van deze tijd. Daar zijn meer en meer mensen het over eens, waardoor je als ondernemer deze stap wel moet zetten.

Daarbij kun je je ook op de relatiegeschenken richten. Een relatiegeschenk dat je momenteel geeft, moet eigenlijk altijd duurzaam zijn. Maar wat is nou precies een duurzaam relatiegeschenk? En hoe kun je de duurzame relatiegeschenken op de best mogelijke manier verstrekken? Op die vragen vind je hieronder passende antwoorden.

Wat is een duurzaam relatiegeschenk?

Een relatiegeschenk moet een praktisch product zijn. Als het om een duurzaam relatiegeschenk gaat, is het ook nog eens een product dat langere tijd mee gaat of niet bestaat uit milieuvervuilend materiaal.

Het is wenselijk dat het relatiegeschenk niet direct in de prullenbak belandt. Is dat wel het geval? Dan is er géén sprake van een duurzaam relatiegeschenk. Een duurzaam relatiegeschenk kenmerkt zich kortom door twee facetten:

  • Het relatiegeschenk moet praktisch zijn
  • Het relatiegeschenk moet langere tijd te gebruiken zijn

Maar wat is dan een voorbeeld van een duurzaam relatiegeschenk? Er zijn allerlei opties, waaronder reclame pennen. Met pennen voer je niet alleen op de juiste manier marketing, maar een gemiddelde pen gaat ook nog eens jarenlang mee. Dát is dan ook een perfect voorbeeld van een duurzaam relatiegeschenk.

Waarom een duurzaam relatiegeschenk geven?

Een relatiegeschenk geef je normaal gesproken om marketing te voeren. Maar, je kunt een relatiegeschenk ook prima geven om je waardering te laten blijken. Door specifiek voor een duurzaam relatiegeschenk te kiezen, combineer je deze twee zaken eigenlijk met elkaar.

Een duurzaam relatiegeschenk gaat jarenlang mee. Als je op zo’n product je bedrijfsnaam of logo zet, ziet de ontvanger dus jarenlang jouw bedrijfsnaam of logo naar voren komen. Je combineert zodoende dus het duurzame aspect met het marketingaspect.

Bovendien geef je met een duurzaam relatiegeschenk het juiste signaal af. Je geeft het signaal af dat je duurzaam onderneemt en dat je begaan met het milieu bent. Zoals eerder al gesteld; hier hechten meer en meer mensen waarde aan.

Aan wie kun je duurzame relatiegeschenken geven?

Bij een relatiegeschenk denk je mogelijk aan een cadeau voor je klant(en). Een logische gedachte, maar vergeet je leveranciers en je personeel niet. Ook aan hen laat je je waardering blijken door duurzame relatiegeschenken te geven. 

Wil je graag duurzame relatiegeschenken geven? Dan moet je eerst bepalen aan wie je deze geschenken precies gaat geven. De geschenken die je aan je personeel geeft, kun je perfect personaliseren. Je weet immers precies aan wie je het cadeau geeft.