Ga naar de inhoud

Duurzame online marketing resultaten behalen? Gebruik deze 5 tips!

Als commercieel bedrijf ben je er uiteraard op uit om omzet te behalen en winst te creëren. Tegenwoordig is de inzet van online marketing van groot belang om dit te verwezenlijken. Consumenten oriënteren en kopen steeds vaker online. De coronacrisis van de afgelopen jaren heeft deze trend nog verder versterkt. Als bedrijf is het dus van groot belang dat je online aanwezig bent zodat je potentiële klanten je kunnen vinden. Echter, het online aanbod is in vele branches behoorlijk verzadigd. Daarom is het belangrijk dat je jouw online strategie zo goed mogelijk inkleed. Met een goede langetermijnstrategie behaal je duurzame online marketing resultaten en ben je geen eendagsvlieg. In dit artikel gaan we dieper in op een aantal tips die je kunnen helpen bij het ontwikkelen en implementeren van een duurzame online marketingstrategie. 

Creëer genoeg marge voor levensvatbaarheid 

Wanneer je producten online gaat verkopen moet je rekening houden met extra kosten. Online aanwezig zijn kost nou eenmaal geld. Denk aan CPC-kosten voor SEA-campagnes, mogelijke uurtarieven voor een online marketing bureau die je helpt bij je online marketing, kosten voor tooling of kosten voor het verzenden van nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat alle kosten die voortvloeien uit je online marketingstrategie meegenomen worden in je marges. Het is immers zaak dat je als bedrijf levensvatbaar blijft en een gezonde marge is daarin essentieel. Er zijn bepaalde manieren om je marge te verbeteren. Stel dat je zeer sterk online aanwezig bent op een bepaald merk, dan kun je met dat merk onderhandelen voor een betere marge. Je bent online immers sterk aanwezig, dus de kans is groot dat je veel producten van het merk gaat verkopen. Dat is ook in hun voordeel. 

Zorg voor een constante aanvoer van bezoekers 

Wanneer je webwinkel geen bezoekers heeft behaal je ook geen omzet. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat je webwinkels bezoekers gaat trekken. Zoekmachines zijn een fantastische manier om ervoor te zorgen dat je webwinkel bezoekers krijgt. Veel mensen oriënteren zich immers via zoekmachines zoals Google. Het is verstandig om te beginnen met het opzetten van Google Ads-campagnes. Deze campagnes bieden je waardevolle inzichten. Zo krijg je te zien via welke zoekwoorden je bezoekers op je website landen en welke zoekwoorden goed converteren. Deze informatie biedt je weer input voor het opzetten van een SEO-campagne. SEO is een online marketingstrategie die je helpt om goed te scoren in de organische zoekresultaten van Google. Dit zijn de resultaten waarvoor je geen CPC-kosten betaald. Het SEO-kanaal is erg belangrijk voor duurzame online marketing resultaten. Je betaald immers geen CPC-kosten, bij Google Ads-campagnes wel. Over de afgelopen jaren zijn de CPC-kosten steeds verder gestegen, dus voor de levensvatbaarheid van je onderneming is het belangrijk om ook verkeer binnen te halen via de organische zoekresultaten. 

Verander bezoekers in klanten 

Het trekken van bezoekers naar je website is slechts een stap in het behalen van omzet en winst. De bezoekers moeten immers producten kopen voordat je ze een klant kunt noemen. Het omzetten van bezoekers naar klanten wordt ook wel conversieoptimalisatie genoemd. Ook dit is erg belangrijk voor het behalen van duurzame resultaten. Stel dat je veel geld uitgeeft aan het binnenhalen van bezoekers, maar dat geen enkele bezoeker converteerd. Dan verlies je dus geld. Het is erg belangrijk dat je een webwinkel hebt die gebruiksvriendelijk is. Bezoekers moeten snel en eenvoudig het gewenste product kunnen vinden en ze moeten dit product snel en eenvoudig kunnen afrekenen. Dit alles moet gebeuren in een veilige omgeving waarbij de klant het volste vertrouwen heeft in de webwinkel. Het hebben van een beveiligde verbinding, een geavanceerde zoekfunctie, een gebruiksvriendelijk menu, het gebruik van CTA’s, het hebben van vertrouwde betaalmogelijkheden en het tonen van USP’s helpen hierbij. 

Stimuleer je klanten om terug te komen

Recycling is een belangrijk aspect van de duurzame wereld. Binnen online marketing kun je ook recyclen door je klanten terug te laten komen. Dit is een fantastische manier om omzet te behalen, omdat dit consumenten zijn die eerder bij je gekocht hebben. Deze consumenten hebben eerder vertrouwen in je webwinkel getoond en de kans is groot dat ze nog een keer converteren. Het is dus belangrijk dat je klanten niet uit het oog verliest, maar juist aan je bindt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen naar je bestaande klanten. In deze nieuwsbrieven kun je nieuwe producten, acties, kortingen en andere zaken communiceren die ervoor zorgen dat klanten terugkomen. Ook kun je remarketing inzetten. Hierbij krijgen klanten banners te zien op andere websites waarin jouw bedrijf of product getoond wordt. Dit moet ze stimuleren om terug te komen en opnieuw te converteren. 

Hulp nodig bij het behalen van duurzame online marketing resultaten? HV Media is dé aangewezen expert om je te helpen naar duurzame groei.