Ga naar de inhoud

Ingrediënten voor een topshop

Niet alleen jouw aanbod moet zich onderscheiden van de rest, hetzelfde geldt voor de aantrekkingskracht. Hoe krijg je mensen zo ver om over jouw drempel te stappen?

Zelfs een speciaalzaak is niet speciaal meer wanneer meerdere winkels in dezelfde plaats of stad dit predicaat claimen. Jij kunt hier ook slachtoffer van worden. Dan heb je eindelijk een winkel die volgens jou een uniek aanbod heeft, maar komt deze boodschap totaal niet over bij jouw doelgroep. Hoe nu verder?!

Tja, heel simpel, schouders eronder zetten. Niet bij de pakken neerzitten. Jij gelooft toch wat jij jouw klanten te bieden hebt? Dan ga je dat uitdragen! Bovendien ga je natuurlijk strategieën inzetten om klanten te strikken en te behouden. We geven je daar hieronder enkele belangrijke voorbeelden van.

Eeeeeeennnnnn… actie!

Het is een cliché, maar Nederlanders – en mensen in het algemeen – zijn maar wat blij wanneer ze ergens niet het volle pond voor hoeven te betalen. Is een bepaald product extra goedkoop of krijg je korting op het ene terwijl je iets anders bestelt? Dan komen mensen daar in drommen op af. Het is dus heel verstandig wanneer je acties organiseert rondom bepaalde producten waarvan je weet dat ze bij jouw klanten in trek zijn. Is er eentje heel enthousiast, dan vertelt hij of zij dat vast door aan familieleden en vrienden. En die willen dat natuurlijk ook meemaken! Kortom, acties zijn een gewiekste vorm van reclame voor jouw zaak.

De Magie van het Nu

Inspelen op de specifieke tijdsgeest is een must. Waar richten jouw klanten zich op, op dit moment? Daar moet jij je ook mee bezighouden. En soms kun je er gewoonweg niet omheen. Dan staat er bijvoorbeeld een bepaalde feestdag op stapel waar je heel gemakkelijk op in kunt spelen. Hoe? Nou, misschien door je aanbod aan te passen. Producten te verkopen die met zo’n evenement of periode te maken hebben. En door je winkel op zo’n manier te versieren dat je duidelijk maakt dat ook jouw zaak helemaal in het teken staat van wat er ook maar gaande is.

How much is that dog in the window?

Geen idee, maar dat beestje is me toch schattig! Hoe dan ook, even terug naar ons verhaal. Naast je eventuele uithangbord is je etalage het eerste wat mensen van jouw winkel zien. Dus laat die dan ook behoorlijk aantrekkelijk zijn! Gebruik passend etalage materiaal om de tentoonstelling achter je ruit mooi mee aan te kleden. Ook hier kun je weer inspelen op het seizoen of het moment. Door hier veel aandacht aan te besteden, lopen de klanten zo bij je naar binnen.

Lees ook eens over: