Ga naar de inhoud

Verzend je product zo duurzaam mogelijk naar je klant

De kans is groot dat je als ondernemer al vaak heb nagedacht over hoe je jouw onderneming zo duurzaam mogelijk kunt maken. Duurzaamheid is vandaag namelijk belangrijker dan ooit. Dit is niet zo heel gek, want het gaat zeer slecht met ons klimaat. De aarde warmt in een rap tempo op en dit gaat gepaard met de nodige consequenties, waaronder extreem weer. Dit extreme weer is nu al goed terug te zien, denk maar aan de overstromingen in Limburg of de storm Eunice die vorig jaar voor veel schade heeft gezorgd. Dit maakt iedereen bewust van het feit dat we nu actie moeten ondernemen om te proberen om het tij te keren. Consumenten hechten daardoor veel waarde aan duurzaamheid en het is aan jou als ondernemer om jouw bedrijf zo groen mogelijk te maken. In dit artikel helpen we je op de goede weg, want we gaan dieper in op het duurzaam verzenden van je product. 

Verpak je product zo duurzaam mogelijk 

Ondanks dat steeds meer ondernemers bewust worden dat ze duurzamer moeten ondernemen kom je nog steeds producten tegen die allerminst duurzaam verpakt zijn. Zo komen wij af en toe producten tegen die van zichzelf in een doos verpakt zijn, maar wel weer een doos omheen is gedaan als verpakking. Dit is natuurlijk zonde. Ook komen wij nog vaak producten tegen waar veel plastic mee gemoeid is. Bij het verpakken van een product is het zaak om zo min mogelijk plastic te gebruiken. Voorheen werden dozen volgestopt met plastic opvulmateriaal om producten te beschermen. Vandaag de dag zijn er voldoende duurzame alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan biologische opvulchips, papieren luchtkussens, biologische luchtkussens of papieren opvulmateriaal. Soms ontkom je er niet aan om plastic te gebruiken, maar probeer in ieder geval het gebruik van plastic te minimaliseren. 

Probeer je producten ook zo te verpakken dat het gemakkelijk is om de verschillende materialen te recyclen. Zo zijn er bijvoorbeeld luchtkussen enveloppen met een uniek bag-in-bag systeem. Dit houdt in dat de papieren zak en het luchtkussenfolie aan de binnenkant gemakkelijk van elkaar gescheiden kunnen worden. Door je producten hierin te verschepen kan de ontvanger van het product de verschillende materialen gemakkelijk van elkaar scheiden en recyclen. Je kunt deze bubbelenveloppen bedrukken met bijvoorbeeld je logo of huisstijl. Zo sla je twee vliegen in één klap, en je onderneemt duurzaam en je doet aan branding. 

Product duurzaam verpakt? Nou nog milieuvriendelijk bezorgen

De eerste stap is het duurzaam verpakken van je product, maar vervolgens moet je ervoor zorgen dat het product ook duurzaam bij de klant wordt afgeleverd. Voorheen was het normaal om je producten in een vrachtwagen die rijdt op benzine af te leveren. Gelukkig zijn er vandaag de dag veel duurzame opties. Wij hebben een aantal opties voor je op een rij gezet. 

Klanten die dichtbij je magazijn wonen

Zit jouw bedrijf gevestigd in een grote stad en wonen er veel van je klanten dicht bij je bedrijf? Dan kun je ervoor kiezen om die klanten te bedienen met behulp van fietskoeriers. Fietskoeriers die fietsen op normale fietsen bezorgen je producten met nagenoeg geen CO2-uitstoot. Dit is een fantastische manier om je ecologische footprint te verminderen. Plus je levert niks in qua service, flexibiliteit en snelheid. Win-win! In bijna alle grote steden vind je vandaag de dag fietskoeriers, dus de kans is groot dat je van deze dienst gebruikt kunt maken. 

Klanten die verder weg van je magazijn wonen

Als je een webshop hebt dan is de kans groot dat je ook veel klanten hebt die niet dichtbij je bedrijf wonen. Ook die klanten moeten bediend worden en ook daarvoor zijn voldoende duurzame opties. Kies voor een vervoerder die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Zo wil bijvoorbeeld PostNL uiterlijk in het jaar 2030 alle pakketten en brieven emissieloos bezorgen. Als tussenstap hebben ze als doel om in 2025 uitstootvrij te bezorgen in 25 binnensteden. Dit willen zij bereiken door fietsen en andere elektrische voertuigen in te zetten voor de bezorging van pakketten en brieven. Ook investeren zij flink in fossielvrij brandstoffen, zoals HVO100 en Biogas. Nu rijdt PostNl al meer dan 30% van alle vrachtwagenkilometers met fossielvrije brandstoffen. Zorg er ook voor dat er geen halflege vrachtwagens rijden maar zorg ervoor dat de vrachtwagens altijd goed gevuld richting de klanten rijden. Dit bespaard weer op het totale aantal ritten en de CO2-uitstoot die daarbij gepaard gaat. Indien je de vrachtwagen niet vol kunt krijgen kun je ook de handen ineenslaan met andere ondernemers om samen een vrachtwagen te laten bezorgen.